Hem pilotlar hem ARFF ekipleri faciayı önledi! İstanbul Havalimanı’ndaki kazada dikkat çeken ayrıntı

SERCAN DİNÇ / milliyet.com.tr – Bu sabah saatlerinde Paris-İstanbul seferini yapan FX6238 kuyruk tescilli FEDEX şirketine ait kargo uçağının ön iniş takımı açılmadı.

Bunun üzerine uçağın kaptan pilotu, İstanbul Havalimanı Hava Trafik Kontrol Kulesi’yle irtibata geçti.

Durumu yetkililere bildiren uçağın pilotu kuleye, göstergelerinde ön dikmenin aşağıda olmadığı ikazı verdiğini söyleyerek kulenin bakmasını istedi.

Pilot bu sırada pas geçip yakıt boşaltarak tekrardan iniş yapmak istedi. Pas geçen kargo uçağı daha sonra gövde üzerine iniş yaptı. Olayda ölen yada yaralanan olmadığı öğrenildi.

BAKAN URALOĞLU’NDAN OLAYA MÜDAHALE EDEN EKİBE TEBRİK

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu sosyal medya hesabı X’ten yaptığı açıklamada, “Bu sabah, İstanbul Havalimanı’mızda ön iniş takımları açılmayan, ekiplerimizin başarılı yönlendirmesi sayesinde gövde üstü sorunsuz iniş yapan kargo uçağının pilotlarını ve kabin ekibini profesyonel şekilde tahliye ettik.

İstanbul Havalimanı; her açıdan Dünya’nın en kapsamlı, en nitelikli havaalanlarından bir tanesi… Bu bağlamda, olayda emeği geçen, hızla müdahale eden bütün birimlerimizi tekrar canıgönülden kutluyorum.” dedi.

OLAY ANI KAMERADA

İstanbul Havalimanı’nda Fedex Havayolları’na ait kargo uçağının ön iniş takımları açılmayınca gövde üzerine indiği an kameraya yansıdı. Önce arkada tekerleri açılan uçağın gövdesinin üzerine indiği an kameraya böyle yansıdı.

PİLOTLAR DÜŞÜK SÜRAT İLE PİSTE YAKLAŞTI

İstanbul Havalimanı’nda yaşanan kazayı milliyet.com.tr’den Sercan Dinç’e değerlendiren Havacılık Araştırmacısı Cem Doğut şunları söyledi;

Videolardan gördüğüm kadarıyla ön iniş takımının kapağı açılmış ama iniş takımı açılmamış. Hidrolik ile ilgili bir sıkıntı yaşamış olabilirler.

Pilotlar bu duruma uygun olarak mümkün olduğunca düşük sürat ile piste yaklaşmış ve gene mümkün olduğunca burunu havada tutarak uçağın yavaşlamasını sağladıktan sonra burunun pist ile temasına izin vermişler. Görece kısa sürede de uçak pistte konumunu koruyarak yani pistten çıkmayarak durmuştur.

Uçak inişte emergency deklare ettiği için Havalimanı Kurtarma ve Yangınla Mücadele ekipleri pistin etrafında yerlerini almış ve inişi beklemişler.

HEM PİLOTLAR HEM ARFF ÜSTÜNE DÜŞENİ BAŞARIYLA GERÇEKLEŞTİRDİ

Uçak durur durmaz müdahale için piste farklı noktalardan girmişler ve olası yangına karşı uçağa ve piste köpük ile müdahale etmişlerdir. Uçağın durmasından yaklaşık 10-15 saniye sonra ilk itfaiye aracı müdahaleye başladı.

Ardından diğer araçlar da katıldı. Hem pilotlar hem de ARFF (Aviation Rescue Fire Fighting / Havalimanı Kurtarma ve Yangınla Mücadele) ekipleri bence üstlerine düşeni başarıyla gerçekleştirdiler.

BAKANLIK AÇIKLAMA YAPTI

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan İstanbul Havalimanı’ndaki kargo uçağı kazasıyla ilgili açıklama yaptı. Bakanlık açıklamasında şu ifadeler kullanıldı;

“8 Mayıs (bugün) günü, FX6238 Fransa/İstanbul kargo seferi yapmakta olan Fedex Havayolları’na ait N110FE tescil işaretli, Boeing 763 tipi hava aracı, saat 07:55 lokalde (pilot ifadesine göre hidrolik arızası nedeniyle) ön iniş takımının açılmadığı bilgisini İstanbul Havalimanı ATC ünitesine bildirmiş ve 08:17 lokalde ön iniş takımı kapalı vaziyette 16R pistine iniş yapmış ve pist içerisinde kalmıştır. Havalimanına iniş yapan uçağa Havalimanı Kurtarma ve Yangınla mücadele Servisi ekipleri (ARFF) tarafından müdahale edilmiş olup, pist notamlanmıştır. Kazada ölen ya da yaralanan olmamıştır. Başkanlığımız tarafından uzmanlar görevlendirilerek araştırma ve inceleme çalışmaları başlatılmıştır.”